Qenan Musliu blir krögare i Rättviks Golfrestaurang

Publicerat: 2024-02-07 10:21 - Skrivet av Hans Bloom

Här är nye krögaren för Rättviks Golfrestaurang. – Jag har en känsla av att det här ska fungera bra, säger Qenan Musliu, när vi träffas i lokalen.

De två senaste säsongerna har golfklubben drivit restaurangen i egen regi.

Efter idogt sökande har klubben nu hittat en arrendator.

Denne hittades på nära håll.

Qenan Musliu bor nämligen på gångavstånd från golfrestaurangen.

– Ja jag slipper pendla till Mora nu och tjänar några timmar, konstaterar han.

Förra året drev han där för första gången i egen regi en restaurang - hos Mora Golfklubb.

– Jag var väldigt orolig inför det. Men det gick bra. Jag trivdes och hörde inte av några klagomål. Klubben ville också ha mig kvar.

Men en dag fick han kontakt med Magnus Eriksson, klubbchef i Rättviks Golfklubb, och efter att ha besökt klubben och dess restaurang bestämde sig Qenan efter lite funderande för att prova lyckan på ”hemmaplan”.

Den snart 38-årige Qenan Musliu har gjort en lång resa innan han blev egen företagare.

Han kom till Sverige från Kosovo för elva år sedan och hamnade i Orsa.

I hemlandet hade han bland annat arbetat som stenläggare. Fast som nyanländ invandrare och pluggande av svenska var det svårt att hitta jobb.

– Jag började som pizzabagare i Mora.

Efter en tid flyttade han till Rättvik där han bland annat arbetade i Bosses Bistro under ett år.

– Jag bakade pizza och började också hjälpa till i köket mer och mer.

Sedan flyttade Qenan till Fredriksberg där han under tre år arbetade i turistanläggningen i Säfsnäs och på allvar lärde sig laga mat.

Han vände åter till Rättvik och i fjol bestämde han sig för att starta egen firma i restaurangbranschen.

Vad har du för planer för Rättviks golfrestaurang?

– Jag kommer att anställa en kock till och ha salladsbuffé med två rätter varje dag och även vegetariskt alternativ, förklarar Qenan.

Han tänker ha restaurangen öppen kl 09-18 varje dag och även ha öppet kvällstid vid behov.

– Mitt mål är att folk ska vara nöjda. Jag har en känsla av att det här ska fungera bra.

HANS BLOOM

På lilla bilden välkomnas Qenan Musliu av klubbchefen Magnus Eriksson.

FOTO: FELIX SJÖBLOM