Historien om Rättviks Golfvecka

Publicerat: 2024-08-30 13:44 - Skrivet av Felix Sjöblom

Kära medlemmar, Vi på Rättviks Golfklubb värnar om våra traditioner och vill härmed dela med oss av bakgrunden till Rättviksveckan.

Kära medlemmar,

Vi på Rättviks Golfklubb värnar om våra traditioner och vill härmed dela med oss av bakgrunden till Rättviksveckan och förklara varför stugpriserna enbart gäller för golfveckans gäster och inte för våra medlemmar.

Historien om Rättviks Golfvecka sträcker sig tillbaka till 1950-talet. Det var då några visionära hotellägare i Siljansbygden – Britt Arpi (klubbens första ordförande), Nils Breile, Sten Hagberg och Hans Svedlund – kom på idén att bygga en golfbana i Rättvik. Deras mål var att locka turister till området tidigare på sommaren och förlänga säsongen in på hösten. När golfbanan stod klar, började de fundera på ytterligare sätt att locka besökare, och det var då idén om att skapa en av landets första golfveckor föddes. Således startades Rättviks Golfvecka för 62 år sedan, alltid under vecka 36.

För att göra veckan så attraktiv som möjligt, skänkte hotellen i Siljansbygden, särskilt i Rättvik, priser till golfveckans deltagare. Detta gjordes med syftet att locka gäster till området och att få dem att återvända år efter år. Idag har vi ett gediget prisbord i enlighet med Svenska Golfförbundets rekommendationer, och hotellpriserna är en extra bonus för att göra veckan ännu mer tilltalande för våra gäster.

Rättviks Golfklubb skiljer sig från många andra golfklubbar genom att en större andel av vår ekonomi bygger på inkomster från gästspel än vad som är vanligt i golfbranschen. Detta gör oss mer beroende av att attrahera gäster, vilket är avgörande för att säkerställa en stabil och balanserad ekonomi.

Med detta i åtanke ber vi våra medlemmar att ha förståelse för varför hotellpriserna under golfveckan endast är tillgängliga för våra gäster. Det handlar om att respektera vår tradition, värna om klubbens ekonomi och fortsätta erbjuda humana årsavgifter för våra medlemmar.

Vi är stolta över Rättviks Golfklubb och över det arv vi förvaltar. Vi uppskattar er förståelse och ert stöd.

Med vänliga hälsningar,

Philip Hagberg