Hickory Golfers of Dalecarlia

Publicerat: 2024-08-15 08:41 - Skrivet av Felix Sjöblom

Bästa golfvänner i Dalarna! Hickory Golfers of Dalecarlia, HGD, är en ideell förening, som bildades 2015. Föreningens ändamål är att samla historieintresserade golfspelare.

Bästa golfvänner i Dalarna!

Hickory Golfers of Dalecarlia, HGD, är en ideell förening, som bildades 2015. Föreningens ändamål är att samla historieintresserade golfspelare kring det gemensamma intresset för golfhistoria i allmänhet och spelet med golfklubbor med hickoryskaft i synnerhet.

Föreningen skall verka för att golfens kultur, dess själ och traditioner bevaras och föres vidare.

HGD har sitt ursprung i Svenska Golfhistoriska Sällskapet, bildat 1996, och Svenska Golfmuseet, grundat av SGF år 2000.

Hickorysällskap finns etablerade på flera håll i landet

HGD har för närvarande endast 8 medlemmar från fyra golfklubbar vilket vi vill öka. För närvarande genomförs tre aktiviteter årligen, en vårupptakt med årsmöte, en sommartävling under nostalgidagarna i Säter och ett DM som spelas på olika klubbar.

Vi vill gärna öka intresset för golfhistorien i klubbarna i Dalarna och öka rekryteringen av spelare med ”träskaft.” Därför ber vi er svara på följande frågor:

-          Finns någon/några i din klubb som har gamla klubbor med träskaft?

-          Finns det någon i klubben som spelar med hickoryklubbor?

-          Har klubben några gamla föremål att ställa ut?

-          Finns det någon i din klubb som är intresserad av er klubbs historia?

-          Finns det redan nu någon som skriver er klubbs historia?

Tack för att ni hjälper oss att öka intresset för golfen och dess historia!

För styrelsen i Hickory Golfers of Dalecarlia

Bo Wickberg