Sommaren rusar fram & vår bana är i kanonskick!

Publicerat: 2024-07-17 08:28 - Skrivet av Felix Sjöblom

Här kommer en 55+ uppdatering om vad som är aktuellt, vad som väntar oss närmaste månaden samt en förhoppning om Du njuter av en härlig golfsommar.

# Förkortad Lägesförbättring!

Fr o m förra veckan så ändrade klubben den lokala regeln för lägesförbättring. Nu har vi ”bara” ett scorekort istället för en klubblängd. Bra att komma ihåg för att slippa onödiga pliktslag. Lägesförbättring gäller som tidigare endast på den finklippta delen av banan, d v s fairway & foregreen.

# Superkul Putt-KM avklarat!

I lördags (13/7) spelade 30 medlemmar (varav 18 st 55+are) Putt-KM på vår övningsgreen. Mats Blom hade satt upp en jättekul & delvis svår 9-hålbana som vi spelade 4 varv. Stor eloge till Dig Mats för engagemanget!!! Klubbens yngre medlemmar (med betydligt lägre hcp än 55+ nivån) dominerade tävlingen, även om Peter Johansson var nära en bronspeng, som han tyvärr förlorade i särspel mot Calle Hansson. Anders Funk vann med Felix Sjöblom på andra plats. Detta är ett evenemang som Du inte bör missa nästa sommar!

# Juli-observandum!

Nästa tisdag (23/7) spelar vi på Backa, p g a att Callaway Cup spelas på hemmabanan. På torsdagens slaggolf samma vecka, spelas samtidigt vår 3:e deltävling i Torsdagsmästaren. Denna torsdag är också sista em-rundan för denna säsong. Söndagen den 28/7 spelas klubbens jubileumstävling 70 hål. Vi fyller ju 70 år i år, & detta måste ju firas med en ”specialtävling”. Två-mannalag gäller & all detaljinfo finns på Min Golf, sista anmälningsdag är 24/7.

# Våra augusti-tävlingar!

Alla våra aug-tävlingar ligger nu öppna på Min Golf för anmälan. Observera att vi tisdagen den 13/8 spelar på Furudal, p g a att Siljan Open då spelas här hemma. Helgen 22-25/8 spelas Rättvik 55+ Invitational, som nu är överbokad & anmälan stängdes därför i helgen. Om Du inte skall spela denna 4-dagarstävling, men kanske har tid att ställa upp som funktionär någon dag, ri eller messa gärna till mig (Rory - 0722 510151). Då vi i år är så många deltagare, så behöver vi all hjälp vi kan få.

# SM för Herrar60 2025!

Dalarna står 2025 som värdar för Golf-SM, & Rättviks GK skall arrangera klassen H60. Detta blir ett stort arrangemang, då denna klass alltid är fullbokad (dvs ca 160 spelare). Vi har under de senaste veckorna skapat en arbetsgrupp, som nu under de kommande 12 månaderna skall planera för & skapa en riktigt bra tävling. En utmaning som känns mycket stimulerande. Tävlingen spelas 4-6/7, & mer info kommer givetvis både klubbens på hemsida & i Newsletter.

Hoppas att vi får se många av Er på våra tävlingar framöver, & tveka inte att höra av Dig om någonting är oklart eller om Du har några förslag eller idéer om tävlingar/aktiviteter.

Ha en fortsatt fin sommar & väl mött därute! / 55+ styrelsen